Een onderwijsevaluatie past niet in een vragenlijst

Van beoordeling naar verbetering van onderwijs

Opinie | door Menno van der Schoot
10 juni 2020 | Het evalueren van onderwijs aan de hand van door studenten ingevulde evaluatieformulieren is een ontoereikende methode. Bovendien leidt het tot zeer ongewenste effecten, zo betoogt Menno van der Schoot (Vrije Universiteit). "Een consumentistische benadering van onderwijs staat het gesprek over kwaliteit in de weg." Hij pleit voor een een benadering waarbij ook collega-docenten een belangrijke rol spelen.
Een typische studentevaluatie van een onderwijsmodule – Foto: ScienceGuide
Onderwijs moet meetbaar zijn. Pas dan kun je een verantwoorde uitspraak doen over onderwijskwaliteit
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 450, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Menno van der Schoot :  Universitair hoofddocent

Menno van der Schoot is als universitair hoofddocent verbonden aan de afdeling Pedagogische- en Onderwijswetenschappen aan de Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op het in kaart brengen en bevorderen van leerprocessen op het domein van begrijpend lezen en rekenen.

Literatuurverwijzingen

Evaluating students’ evaluations of professors.

Braga, M., Paccagnella, M., & Pellizzari, M. (2014). Economics of Education Review, 41, 71–88.

How reliable are students’ evaluations of teaching quality? A variance components approach.

Feistauer, D. & Richter, T. (2017). Assessment & Evaluation in Higher Education, 42, 8, 1263-1279

Student evaluations of teaching are an inadequate assessment tool for evaluating faculty performance.

Hornstein, H. (2017). Cogent Education, 4(1), 13–32.

Am I in the right place? Academic engagement and study success during the first years at university.

Ketonen, E.E., Haarala-Muhonen, A., Hirsto, L., Hanninen, J.J., Wahala, K., & Lonka, K. (2016). Learning and Individual Differences, 51, 141-148

Laat de beoordeling van de docent maar (niet) over aan de student.

Scager, K., van Strien, J., & Lam, I. (2019). TH&MA Hoger Onderwijs, 53-57.

On the validity of student evaluation of teaching: The state of the art.

Spooren, P., Brockx, B., & Mortelmans, D. (2013). Review of Educational Research, 83, 598–642.

Developing evaluative judgement: enabling students to make decisions about the quality of work.

Tai, J., Ajjawi, R., Boud, D., Dawson, P. & Panadero, E. (2018). Higher Education, 76, 467–481.

Teaching assessment and perceived quality of teaching: a longitudinal study among academics in three European countries.

Teelken, C. (2018). European Journal of Higher Education, 8(4), 382-399

Meta-analysis of faculty’s teaching effectiveness: Student evaluation of teaching ratings and student learning are not related.

Uttl, B., White, C.A., & Gonzalez, D.W. (2017). Studies in Educational Evaluation, 54, 22-42.

Cursusevaluaties voeden wantrouwen naar docenten.

Van Heest, F. (2018). ScienceGuide.nl  | Nieuws, 29 augustus 2018. (link)


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK