Invloed op kwaliteitsborging is verschoven van docenten naar managers
Nieuws | de redactie
11 januari 2022 | Onder invloed van het neoliberale denken is veel besluitvorming rondom onderwijskwaliteit binnen hoger onderwijsinstellingen weggehaald bij diegenen die het tot stand brengen, namelijk de docenten. Dat peer review plaatsmaakte voor prestatie-indicatoren heeft invloed op het vaststellen en beoordelen van de onderwijskwaliteit, schetst Don F. Westerheijden van de Universiteit Twente. Sommige dilemma's blijven echter onopgelost – zelfs als peer review en het gebruik van prestatie-indicatoren worden gecombineerd.

Peer review is de traditionele wijze waarop men kwaliteit in het hoger onderwijs beoordeelt en vasts
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Meest Gelezen
‘Professional Doctorate in hbo heeft scherpere richtlijnen en eisen nodig’
‘Formatief toetsen presentatievaardigheden kan door AI, als docent maar kaders stelt’
Delftse onderzoekers uiten grote zorgen over verbreken banden met fossiele industrie
In Zeeland verzetten kennispartners de bakens rond klimaatadaptie: “Geen tijd te verliezen”
Schaduw-IT groeit in hoger onderwijs door illegale software en onveilige apparaten
