Rendementsdenken hoger onderwijs extra nadelig voor studenten met dyslexie
Nieuws | de redactie
9 augustus 2023 | De bedrijfsmatige inrichting van het hoger onderwijs vormt een hoge horde voor dyslectische studenten. Door de nadruk op het behalen van cijfers en diploma’s ondervindt deze groep een overmatige druk. De wens tot doorstroom zorgt voor een grootschalige uniformiteit in cursussen en toetsing, waarbij de dyslectische student niet rendeert. Studiebegeleiders zijn overbezet en studiefondsen zijn slecht bereikbaar, terwijl informatieverwerking juist het probleem is. Dit blijkt uit onderzoek aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).

In Nederland staat ongeveer zeven procent van de studenten officieel als dyslectisch te boek. Over h
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Meest Gelezen
Lectoraten moeten steeds vaker achter het geld aanlopen, waarschuwen lectoren
Nederland onderschat baten internationalisering door gebrekkige stayrate-metingen
Citatiebias remt loopbanen vrouwelijke wetenschappers, waarschuwt Delftse onderzoeker
Kies Europa, horen Amerikaanse wetenschappers – maar wie gaat dat betalen?
‘Laat praktijkonderzoekers het gat tussen wetenschap en samenleving dichten’
