Rendementsdenken hoger onderwijs extra nadelig voor studenten met dyslexie
Nieuws | de redactie
9 augustus 2023 | De bedrijfsmatige inrichting van het hoger onderwijs vormt een hoge horde voor dyslectische studenten. Door de nadruk op het behalen van cijfers en diploma’s ondervindt deze groep een overmatige druk. De wens tot doorstroom zorgt voor een grootschalige uniformiteit in cursussen en toetsing, waarbij de dyslectische student niet rendeert. Studiebegeleiders zijn overbezet en studiefondsen zijn slecht bereikbaar, terwijl informatieverwerking juist het probleem is. Dit blijkt uit onderzoek aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).
In Nederland staat ongeveer zeven procent van de studenten officieel als dyslectisch te boek. Over h
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief!
Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Meest Gelezen
‘Uit naïviteit en gemakzucht heeft onderwijs zich laten inpakken door Big Tech’
‘Door minder verengelsing kunnen universiteiten verbinding met samenleving behouden’
Kamer vreest meer cyberaanvallen op hoger onderwijs na bezuinigingen
Hogeschool van Amsterdam legt samenwerking met fossiele industrie aan banden
Historische ongelijkheid tussen hbo en wo bemoeilijkt verwevenheid onderwijs en onderzoek