‘Mondigheid of kundigheid? Het belang van kennisrijk hoger onderwijs’

Opinie | door Tina ten Bruggencate
29 januari 2024 | Het verdwijnen van theoretische vakken toont dat het belang van kennis in het hoger onderwijs verwatert. In het ‘nieuwe’ hoger onderwijs werken studenten aan praktijkopdrachten en reflecteren ze op hun leerproces. De focus ligt hierbij vooral op dit proces (mondigheid) en niet altijd op inhoud (kundigheid). Als reden voor die verandering wordt vaak genoemd dat de maatschappij verandert en baat heeft bij studenten met meer algemene generieke vaardigheden. Deze vorm van onderwijsvernieuwing lijkt echter juist een uiting van een maatschappelijk probleem, schrijft Tina ten Bruggencate van Fontys.
Beeld: Jason Goodman
Polarisatie Wie de mondiale politiek bekijkt, kan gemakkelijk een lijstje maken met politiek le
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.

Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.

«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK