‘Mondigheid of kundigheid? Het belang van kennisrijk hoger onderwijs’
Opinie | door Tina ten Bruggencate
29 januari 2024 | Het verdwijnen van theoretische vakken toont dat het belang van kennis in het hoger onderwijs verwatert. In het ‘nieuwe’ hoger onderwijs werken studenten aan praktijkopdrachten en reflecteren ze op hun leerproces. De focus ligt hierbij vooral op dit proces (mondigheid) en niet altijd op inhoud (kundigheid). Als reden voor die verandering wordt vaak genoemd dat de maatschappij verandert en baat heeft bij studenten met meer algemene generieke vaardigheden. Deze vorm van onderwijsvernieuwing lijkt echter juist een uiting van een maatschappelijk probleem, schrijft Tina ten Bruggencate van Fontys.
Polarisatie Wie de mondiale politiek bekijkt, kan gemakkelijk een lijstje maken met politiek le
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Meest Gelezen
Hbo-master internationaliseert, hbo-bachelor mbo’iseert
UU-rector verdedigt podium voor Baudet: “Onze plicht om ons dit op de hals te halen”
Instroom wo sterker gedaald dan OCW voorspelde
Universiteit Maastricht wacht niet op WIB en UNL en komt met aangescherpt taalbeleid
“We moeten ons radicaal verzetten tegen de systematische aanval op wetenschap”
