‘Mondigheid of kundigheid? Het belang van kennisrijk hoger onderwijs’
Opinie | door Tina ten Bruggencate
29 januari 2024 | Het verdwijnen van theoretische vakken toont dat het belang van kennis in het hoger onderwijs verwatert. In het ‘nieuwe’ hoger onderwijs werken studenten aan praktijkopdrachten en reflecteren ze op hun leerproces. De focus ligt hierbij vooral op dit proces (mondigheid) en niet altijd op inhoud (kundigheid). Als reden voor die verandering wordt vaak genoemd dat de maatschappij verandert en baat heeft bij studenten met meer algemene generieke vaardigheden. Deze vorm van onderwijsvernieuwing lijkt echter juist een uiting van een maatschappelijk probleem, schrijft Tina ten Bruggencate van Fontys.

Polarisatie Wie de mondiale politiek bekijkt, kan gemakkelijk een lijstje maken met politiek le
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 450, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief!
Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Meest Gelezen
Eerste Kamer wil pas over OCW-begroting debatteren na uitwerking bezuinigingsplan
‘Het zou fijn zijn als studenten tijdens de stakingen nog onderwijs kunnen volgen’
‘Vijf uitdagingen voor Erkennen en Waarderen op de universiteit’
‘Europees hoger onderwijs moet zich teweerstellen tegen nationalistische golf’
Inloggen
