Buurlanden bron van nieuwe leraren
In opdracht van het SBO heeft het onderzoeksteam van het CAOPgeanalyseerd in hoeverre leraren uit buurlanden een nieuwarbeidspotentieel vormen voor Nederlandse scholen in het voortgezetonderwijs. Ondanks de (verwachte) lerarentekorten in Vlaanderen enDuitsland, blijkt uit recente gegevens dat Vlaanderen en de aanNederland grenzende deelstaten Noord Rijnland Westfalen enNeder-Saksen in Duitsland op dit moment ook te maken hebben metoverschotten aan leraren.
Voor leraren en studenten uit buurlanden heeft het Nederlandseonderwijssysteem diverse aantrekkelijke aspecten. Zo is het salarisvan Nederlandse leraren hoger dan van Vlaamse leraren en groeienleraren in Nederland sneller in hun salaris. Voor Duitse leraren isde Nederlandse onderwijsarbeidsmarkt interessant omdat die nietregionaal is gebonden en omdat scholen in Nederland zelfverantwoordelijk zijn voor de werving in tegenstelling totDuitsland, waar de deelstaten verantwoordelijk zijn.
Studenten uit Duitsland kunnen ook baat hebben bij eenNederlandse tweedegraads lerarenopleiding. Zij hoeven dan geenVWO-diploma te hebben om leraar te worden en in Nederland bestaatgeen numerus fixus. Bovendien duurt deze lerarenopleiding twee jaarkorter dan in Duitsland. Een ander voordeel is dat het Nederlandseonderwijssysteem als minder strak en hiërarchisch wordt beschouwden dat er meer interactie plaatsvindt tussen leraar enleerling.
In het onderzoek wordt tevens aangemerkt dat er nog welobstakels te overwinnen zijn in het benutten van de kansen over degrens. Zo moet rekening gehouden worden met een verschil inonderwijscultuur. Moeten Vlaamse en Duitse docenten hun diploma nogwel in Nederland laten erkennen en zal er gekeken moeten wordennaar het wervingsbeleid in de buurlanden om het potentieel ookdaadwerkelijk te bereiken.
Lees het volledige onderzoek
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
‘Wijze van instructie cruciaal voor succes blended onderwijs’