Hoe behoud je talent voor de klas

Nieuws | de redactie
10 september 2012 | In september starten veel jonge docenten hun onderwijscarrière. Zulke docenten bruisen nog van de energie, maar bijna 10 procent van de jonge leraren stopt al in de eerste drie jaar. Waarom? Hoe behouden we deze talenten voor het onderwijs, vraagt de OECD.

In veel landen werd de zorgwekkende uittocht van jong talenttoegeschreven aan de ervaring dat jongere docenten zelden vooruitdagende klassen werden gezet. In het TALIS ‘Teaching infocus’ onderzoek van de OECD komt naar voren dat ditniet het geval is.

Mentoraat voor jong talent

Jonge docenten hebben vaak het gevoel dat ze nog niet helemaalklaar zijn om een klas met bijbehorende dynamiek vanaf de eerstedag alles te kunnen bieden waar de leerlingen behoefte aan hebben.Boven aan het wensenlijstje staat extra ondersteuning in het ordehouden.

Eén op de vier nieuwe leraren geeft aan dat ze veel behoeftehebben aan dit soort ondersteuning, maar ook bijvoorbeeld in hoe omte gaan met leerlingen met gedragsproblemen. Van alle ervarenleraren voelt maar één op de acht de behoefte hier meer over teweten.

Extra ondersteuning in de vorm van mentorprogramma’s enregelmatige persoonlijke feedback van ervaren docenten werkt. Opscholen met uitgebreidere ondersteuningsregelingen ligt dezelfredzaamheid en het succes van jonge docenten hoger. Dit themavan de grote uitdaging om hun talent en inzet te behouden voor hetonderwijs zal ongetwijfeld vanuit de OECD ook voor de Obama Summitin Amsterdam, in maart 2013, op de agenda worden gezet. 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK