Digitale didactiek om student meer te betrekken
Het Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam benoemt dr. Fleur Prinsen tot lector Digitale didactiek. De hogeschool vindt dat digitale didactiek meer aandacht behoeft bij het opleiden van de professionals van de toekomst. Prinsen gaat in de driehoek onderwijs, praktijk en onderzoek werken aan nieuwe leerarrangementen.
Gerichte inzet van digitale didactiek
Met haar collega’s in het kenniscentrum zal Prinsen via onderzoek handvatten bieden aan onderwijsprofessionals om nieuwe leervormen te ontwikkelen en zo studenten te ondersteunen in het vormen van een positieve leer- en werkidentiteit. De gerichte inzet van digitale middelen in het onderwijs moet het mogelijk maken actieve deelname aan de opleiding te versterken.
Samen met het Instituut voor Lerarenopleidingen van Hogeschool Rotterdam gaat Prinsen, door het ontwerpen van ‘blended’ werkvormen, onderzoeken hoe de binding van studenten met de opleiding en de leerdomeinen versterkt kan worden. Ook gaat ze onderzoeken hoe daarin ruimte gecreëerd kan worden voor de diverse achtergronden en leer-/werkpraktijken van de studenten.
Online platform
Prinsen wil met de studenten en docenten een online platform gaan creëren om onderwijs-ontwerpers te ondersteunen bij het ontwerpen van digitale leerarrangementen. Als lector wil zij zorgen voor een bruikbaar en gedeeld conceptueel raamwerk met ontwerpprincipes, en wil ze de meerwaarde van dit soort arrangementen voor het voetlicht brengen.
Voordat Fleur Prinsen als lector in Rotterdam benoemd werd, deed zij onderzoek aan de Open Universiteit waar zij zich richtte op netwerkleren, afstandsonderwijs en onderzoekend leren met behulp van mobiele technologie. Ze promoveerde aan de VU en had postdoc aanstellingen in Toronto en Singapore.
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
‘Wijze van instructie cruciaal voor succes blended onderwijs’