Onderwijs kan slimmer en innovatiever

“We moeten scholen veel meer gaan beoordelen op hun ‘addedvalue’. Dit betekent niet alleen dat we het eindresultaat moetenweten, maar dan is ook het aanvangsniveau van belang. Scholen diedit goed doen gaan we vervolgens belonen en we reageren als hetslecht gaat.” Dit zegt Alexander Rinnooy Kan vandaag tijdens eenSBO-congres over de productiviteit van het onderwijs in deAmsterdamse Hermitage.
Hij refereert hierbij naar het
Ruimte voor professionals
Docenten, managers en onderwijsassistenten moeten deruimte krijgen hun professionaliteit maximaal in te zetten. Wet- enregelgeving en CAO’s zijn hiervoor nog te veel eenbelemmering.
Het Netwerk stelt vereenvoudiging en flexibilisering voor op hetgebied van bekostiging, het leerpad van leerlingen en detijdsbesteding van docenten. Over deze thema’s is de afgelopenperiode uitgebreid gepubliceerd en gediscussieerd op de pagina
“Het Netwerk acht het van groot belang dat eencultuurverandering tot stand komt, zodat voortdurende ontwikkelingen verhoging van de professionaliteit basiselementen worden van hetonderwijs. Voor een docent geldt hetzelfde als voor leerlingen, elkjaar weer willen bijleren en beter gaan presteren.”
Resultaat belonen
Meten is weten, maar daarvoor moeten doelen wel helderzijn en resultaat beter gemeten worden. Het Netwerk daagt hetonderwijs en onderwijsexperts tot het formuleren van eendefinitie van (onderwijs)prestaties van scholen en van eindtermen,vergelijkbaar met de referentieniveaus voor taal en rekenen. “Hetdraait om een cultuur waarin je voortdurend wordt uitgedaagd hetbeste uit jezelf te halen, en vervolgens goed wordt beloond als jepresteert.”
“Bij ruimte voor professionaliteit past verantwoordelijkheid nemenvoor resultaten en belonen naar rato van deze prestaties. Het doelis de professionele school die zijn verantwoordelijkheid neemt enbeoordeeld wordt op zijn prestaties. Kern van de uitdaging is om inhet onderwijs een permanente spiraal van productiviteitsstijgingtot stand te brengen.” Deze meer prestatiegerichte aanpakis in lijn met het onlangs verschenen
Rinnooy Kan besluit met: “Ik hoop dat de discussie een breedvervolg krijgt en dat ook de vakbonden deze oppakken. Hetonderwijs kan zo in de toekomst beter toegerust haar belangrijkemaatschappelijke taak vervullen.” Vakbondsvoorzitter WalterDresscher (AOb) heeft recent al zo’n
Meest Gelezen
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
“De universiteiten in Nederland zijn op de rug gaan liggen voor Big Tech”
‘Debat over internationalisering meer vanuit emotie dan feiten gevoerd’
