A van ambitie, B van….

Nieuws | de redactie
25 maart 2013 | Welke conclusies trekken we uit de Teaching Summit in Amsterdam? Eric Zwaart van ABN AMRO wil investeringen zien in de "energie, zowel binnen als buiten het onderwijs, om daadwerkelijk de daad bij het woord te voegen." 'School aan Zet', 'Eerst de Klas', "Verbinden op ambitie' verdienen dit.

“Niet eerder hebben we zo’n breed gedragen visie gezien om gezamenlijk het onderwijs in Nederland naar een hoger niveau te tillen. Met een geslaagde internationale onderwijstop vorige week in Amsterdam is de euforie over ‘Yes, we can’ overal te horen. Heel positief allemaal.

Het valt ook op dat – nu het sinds een tijdje over het onderwijs zelf gaat – er veel energie loskomt, zowel binnen als buiten het onderwijs, om daadwerkelijk de daad bij het woord te voegen. Goed gekozen namen voor landelijke projecten dragen bij aan het positivisme en de Schwung die zichtbaar is om het te gaan doen: ‘School aan Zet’, ‘Eerst de Klas’, ‘Verbinden op ambitie’.

Beloning naar prestatie?

Maar hoe zit dat nu met het geld dat hiervoor nodig is? Verdienen betere onderwijsprestaties straks meer geld? Het lijkt wel of het debat over meer financiële ruimte en beloning van onderwijsprestaties is verstomd. Komt dat, omdat nu van iedereen versobering van inkomen wordt verwacht? Doordat het kabinet het belang van werk boven inkomen stelt?

In de politieke discussie over de bezuinigingen kreeg het onderwijs tot nu toe vaak een positieve uitzonderingspositie: van ‘vrijgesteld’ tot zelfs ‘we blijven investeren in het onderwijs’. De werkelijkheid was vaak dat dit laatste niet meer was dan een langetermijnperspectief, nadat eerst bezuinigd moest worden.

Vaststaat dat de onderwijsbegroting krimpt. Er is minder overheidsgeld te verdelen, nu en in de toekomst. De onderwijsinstellingen moeten elke verdere bezuiniging compenseren of vertalen naar een kleinere formatie. Het behoeft geen betoog dat dit ten koste gaat van de kwaliteit en het perspectief op aantrekkelijk onderwijs.

A van Ambitie

Mijn stelling is dat duurzame groei van onderwijskwaliteit niet mogelijk is als dit niet wordt beloond met meer geld. De A van Ambitie valt niet te rijmen met de B van aanhoudende Bezuiniging.

Deze kunstmatige tegenstelling vertoont zich op steeds meer plaatsen in de praktijk van het wrk in het onderwijs zelf. Budget – of het gebrek daaraan – drukt zijn stempel op de verbetering van onderwijsprestaties. Altijd gedacht dat niemand tegen goed onderwijs was.”

Eric Zwaart, Sectorbanker Overheid en Onderwijs ABN AMRO


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK