Dijkgraaf: MOOC’s bevrijden
In zijn vaste rubriek in Folia zegt ‘onze man te Princeton’ over het werk van mensen als Andrew Ng en Daphne Koller, de Stanford-hoogleraren en oprichters van Coursera dat MOOC’s “volgens hen het einde inluiden van de universiteit zoals we die kennen. Coursera is net één jaar oud en heeft nu al zo’n 4 miljoen studenten.”
Iedereen hoogopgeleid
“In de MOOCs komen twee ontwikkelingen samen die als geen ander de laatste vijftig jaar hebben gekleurd. Allereerst de spectaculaire stijging van het aantal hogeropgeleiden. In westerse landen is dat toegenomen van vijf à tien procent naar bijna 50 procent.”
“In de ontwikkelingslanden is de stijging nog spectaculairder. Voeg daarbij de digitale revolutie die (bijna) alle informatie gratis beschikbaar stelt aan iedereen met een internetverbinding. Volgens de apostelen van online educatie is één plus één twee. Straks zijn de beste opleidingen voor allen beschikbaar. Iedereen hoogopgeleid.”
Functie in de marge
Dijkgraaf schetst wat hij ziet als consequenties, ten goede en mogelijk ook ten kwade. “Dit zal grote gevolgen hebben voor het universitaire landschap, dat nu zo’n vierduizend instellingen in Europa kent, met eenzelfde aantal in de Verenigde Staten. Het zou mij niet verbazen als deze kennisbevrijdingsbeweging juist de verschillen tussen de kennisinstellingen zal doen toenemen.”
“De kleine, regionale scholen blijven hun functie in de marge behouden. De topuniversiteiten met hun academische sterren trekken een massaal publiek naar zich toe. Maar wat doet de grote, publieke universiteit? Net als in de echte economie krijgen de academische middenklassen het de komende jaren zwaar.”
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen