Beter leren op groen schoolplein
Natuurrijke speel- en leeromgevingen zijn belangrijk voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Er wordt al steeds minder buiten gespeeld en het contact met de natuur vermindert. Dat zorgt voor mentale en fysieke problemen als obesitas en ADHD. Meer aandacht voor bewegen in een groene omgeving is daarom van belang.
Natuur als krachtige speel- en leeromgeving
Op de Hogeschool Leiden is daarom sinds begin van dit jaar Dieuwke Hovinga aan de slag als lector Natuur & Ontwikkeling Kind. In haar lectorale rede bepleitte zij al meer aandacht voor de natuur als plek om kinderen zich te laten ontwikkelen. “Natuur is voor kinderen een krachtige speel- en leeromgeving waarin zij hun eigen zijns-, denk – en handelingskracht kunnen ontwikkelen.”
Samen met sociaalgeneeskundige Jolanda Maas van het VUmc gaat Hovinga nu onderzoeken hoe groene schoolpleinen een gezonde ontwikkeling van kinderen het leerrendement én een gezonde ontwikkeling van kinderen op basisscholen kan bevorderen. Met de subsidie uit het sociale innovatieprogramma RAAK-PRO gaan zij kijken hoe een groen schoolplein met hulp van de docenten op de juiste wijze kan worden benut.
Plein integraal gebruiken in leerproces
Het onderzoek gaat plaatsvinden in een consortium waar naast Hovinga en Maas ook hoogleraar Agnes van den Berg van de RUG en Mark van Vugt (VU) aan meewerken. Ook de Thomas More Hogeschool, Veldwerk Nederland, de Sophia Stichting een Fonds 1818 dragen bij aan het project.
Hovinga, Maas en van Vugt: “Basisscholen worden door het ‘opbrengstgerichte werken’ steeds nadrukkelijker aangestuurd om de toegevoegde waarde van hun activiteiten te laten zien. Daarbij worden schoolpleinen weinig gebruikt als onderwijsleeromgeving.
“Voor een optimale benutting van de ‘leer’kracht van groene schoolpleinen is het belangrijk om de pleinen in te richten als onderwijsleeromgeving en integraal te gebruiken in het onderwijsleerproces. Basisschoolteams beschikken op dit moment meestal niet over de juiste kennis en expertise om het plein te gebruiken in de dagelijkse onderwijspraktijk.”
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen