Goed leiderschap in publieke sector
Bestuurskundigen dr. Lars Tummers van de Erasmus Universiteit Rotterdam en dr. Eva Knies van de Universiteit Utrecht publiceren deze week het artikel ‘Leiderschap en zinvol werk in de publieke sector’ in het toonaangevende bestuurskundige tijdschrift ‘ Public Administration Review’. Tummers en Knies hebben onderzoek gedaan in het onderwijs, de gezondheidszorg en bij de lokale overheid. Zij laten zien dat wanneer leidinggevenden een goede relatie hebben met hun ondergeschikten deze medewerkers hun werk als zinvoller ervaren.
Hun uiterste best doen
Er is niet veel bekend over welk effect de inspanningen van leidinggevenden in de publieke sector hebben bij het zinvol maken van werk voor hun werknemers. Maar juist nu is effectief leiderschap in publieke organisaties van groot belang, aldus Tummers en Knies. De komende jaren gaan veel werknemers in de publieke sector met pensioen.
Er komt dus meer werk af op jongere werknemers. Om het werk aantrekkelijk te houden en daarmee tekorten in de personeelsbezetting te voorkomen en tegelijkertijd medewerkers te stimuleren om optimaal te presteren, dienen leidinggevenden in deze sector hun uiterste beste te doen om een evenwichtige balans tussen werk en privé voor hun werknemers te faciliteren. Zij zullen hen ook extra moeten motiveren om hun taken optimaal uit te voeren.
Leraren willen leerlingen helpen
Daarnaast is het zinvol maken van werk vooral in de publieke sector belangrijk. Veel mensen kiezen voor de publieke sector om waardevol werk voor de samenleving te doen. Zo willen leraren hun leerlingen helpen zich te ontwikkelen tot actieve burgers, dragen verpleegkundigen bij aan het herstel van hun patiënten en willen ambtenaren de ontwikkeling van duurzame steden ondersteunen.
Investeren in relaties
De twee onderzoekers adviseren publieke managers te investeren in hun relaties met hun werknemers. Een hoogwaardige relatie geeft medewerkers het idee dat ze een verschil kunnen maken met hun werk. Het biedt hen inzicht in de bijdrage van hun werk aan een groter geheel. Als werknemers weten dat ze hebben meegeholpen aan het tot stand brengen van iets, zoals een succesvolle medische behandeling of veiligere buurten, zullen zij hun werk betekenisvoller vinden. Ze zijn niet langer alleen een ‘radertje in een machine’, maar zien ze ook de resultaten die dit ‘apparaat’ levert
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport