Online onderwijs als kwaliteitsimpuls

Nieuws | de redactie
21 november 2013 | Saxion-bestuurder Ineke van Oldeniel was één van deelnemers aan de SURF-reis naar de VS toog om te leren van de besten in Open Education. Zij trekt lessen voor haar hogeschool. “Het is geen ICT-hulpmiddeltje meer, het raakt echt aan het hart van het onderwijs.”

Terwijl MOOC-gigant Udacity net heeft aangekondigd z’n koers te verleggen naar bedrijfstraining, ziet van Oldeniel online onderwijs niet als disruptief maar eerder als een middel om het bestaande onderwijsaanbod van binnenuit te verbeteren. Samen met andere hogescholen die mee waren naar de VS – onder meer Hanze, Inholland en De Haagse Hogeschool – wordt die handschoen nu opgepakt.

Eigen onderwijs op nieuwe leest

“Wat ik heel erg opvallend vond is dat het in de VS echt wordt ingezet om het reguliere “on campus” onderwijs te verbeteren. We hebben dan ook besloten met de aanwezige hogescholen om samen één opleiding op te pakken en die echt eens tegen het licht te houden en op een nieuwe leest te schoeien”.

Die opleiding wordt hoogstwaarschijnlijk verpleegkunde en gezamenlijk bekijken de hogescholen nu welke nieuwe ontwikkelingen ingepast kunnen worden om de curricula echt inhoudelijk van een impuls te voorzien. “Je merkt dat de trein echt al een beetje is vertrokken,” ziet Van Oldeniel. “Je ziet dat docenten bij ons zelf initiatieven ontplooien ten aanzien van online onderwijs. Het aantal weblectures verdubbelt in 2014. Open onderwijs is nog wel een vraagstuk.

De docent is aanzet

Die ontwikkeling juicht het Saxion-bestuurslid dan ook zeer toe. Juist de docenten zijn aan zet. Van bovenaf is het veel moeilijker sturen. “De vraag is of je daar regie op kunt hebben. Of je dat ook moet willen?” Volgens Van Oldeniel is juist de meerwaarde van online open onderwijs in het huidige onderwijsaanbod niet te onderschatten. “Een vak/college dat gegeven wordt bij de ene studie kan in die vorm ook voor andere studies in Saxion worden gebruikt, daar kun je best over nadenken.”

Massaal inzetten op bijvoorbeeld MOOCs ziet Van Oldeniel echter niet als prioriteit. “We waren op Harvard en daar is gewoon een team van 150 man fulltime bezig met online onderwijs.” Dat is niet wat Saxion zich kan permitteren, maar leren van en delen met elkaar en andere hogescholen is zeker een optie. “Als er ergens bijvoorbeeld een open college bouwkunde is, dat echt heel goed is. Waarom zou dat niet ook door andere hogescholen kunnen worden gebruikt?”

Focus op activerend onderwijs

“Volgens mij gaat daar echt een hele positieve invloed van uit. Het kan echt een kwaliteitsverbetering betekenen,” stelt Van Oldeniel die ook ziet dat online onderwijs ingezet kan worden om de manier waarop studenten hun dagelijkse onderwijspraktijk invullen aan te passen. “Ik denk dat studenten veel dingen zelf thuis kunnen doen en dat als er echt sprake is van ontmoeting op de hogeschool dat dit meer in het teken staat van activerend onderwijs. Dat is wel een beweging die ik zie.”

Uiteindelijk kan en zal het bestuur van Saxion wel voorwaarden scheppen, maar het zullen de docenten zijn die het gaan oppakken. Daarover is Van Oldeniel overigens niet bezorgd.  “Ik zie echt docenten die het willen oppakken. Er is echt winst te halen door dingen anders in te vullen. Open Education als kwaliteitsimpuls.”


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK