Docent verwelkomt innovatie

De OECD bracht onlangs in kaart hoe innovatief de verschillende onderwijssystemen in de wereld zijn. Uit die cijfers bleek dat Nederland één van de meest innovatieve onderwijssystemen ter wereld kent.
Verrassend beeld
Het beeld is dat innovatie in het onderwijs niet altijd wordt verwelkomt door docenten, maar volgens OECD-topman Dirk van Damme laten de cijfers in de nieuwste rapportage juist een ander beeld zien. “Het feit dat onderwijzers juist blijer worden van hun werk als onderwijssystemen door een proces van innovatie gaan, mag een verrassing worden genoemd.”
Nederland behoort sinds 2000 samen met onder meer Denemarken en Indonesië tot de meest innovatieve onderwijslanden ter wereld. “Deze innovatie-index correleert met de mate van tevredenheid van onderwijzers tussen 2003 en 2011,” laat Van Damme zien.
“De uitkomsten zijn verbazingwekkend,” stelt de OECD-topman. “Er is een sterke correlatie tussen beide datasets. Schoolsystemen die door een intens proces van innovatie zijn gegaan, zijn ook de systemen waarin de docenttevredenheid het meest is gestegen.”
Niet conservatief
Van Damme stelt dat innovatie, zoals gemeten door de OECD, “de capaciteit van docenten om te gaan met nieuwe uitdagingen heeft versterkt, de autonomie een boost heeft gegeven en daarmee de docenttevredenheid heeft verbeterd.” De OECD-topman denkt dat dit uiteindelijk ook een positieve invloed zal hebben op de kwaliteit van het onderwijs dat leerlingen krijgen.
Het beeld dat docenten ‘conservatief’ zijn en geen verandering in het klaslokaal wensen, is volgens Van Damme dan ook onwaar. “De kern is dat verandering in zichzelf niet contrasteert met docenttevredenheid. Integendeel zelfs.”
Meest Gelezen
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
“De universiteiten in Nederland zijn op de rug gaan liggen voor Big Tech”
‘Debat over internationalisering meer vanuit emotie dan feiten gevoerd’
