Letschert naar Maastricht
Rianne Letschert, professor in de victimologie en het internationaal recht, stond in september 2015 al op vier in de ScienceGuide Top 10. Haar rol bij de opzet en invulling van de nieuwe beraadsgroep over kennis en innovatie van de Commissie Juncker, die Carlos Moedas had geïnitieerd, maakte Letschert tot één van de invloedrijkste nieuwe namen in Brussel. De voorzitter van de Jonge Akademie hielp daarmee namelijk gladstrijken in de Europese Top wat door de afschaffing van de Chief Science Officer door Juncker tot het nodige rumoer had geleid.
Kritisch in eigen kring
Onder haar leiding is de Jonge Akademie verder gegroeid in kracht en kwaliteit. De input in de Wetenschapsagenda was bijzonder groot. Ook schrikt Letschert er niet voor terug kritisch te zijn in eigen kring. De opstelling van de KNAW inzake de opleiding van promovendi viel bij haar Akademie bijvoorbeeld slecht en leidde tot een pittige reactie met tegenvoorstellen. Deze leest u hier.
Maastricht trekt met Letschert een wetenschapper aan die zeer goed past bij haar profiel. Zij volgt immers de internationaal vermaarde en Europees zeer invloedrijke Luc Soete op. De relaties van de nieuwe rector met de wetenschapstop in Brussel zijn voor de sterk Europees gerichte universiteit van Martin Paul zonder meer een versterking van de positionering en impact.
Grote stem in debat over kennis
Rianne Letschert heeft zich vanuit haar rol al flink laten horen in het debat over kennis en wetenschap en de keuzes die daarin gemaakt moeten worden, ook wat betreft de investeringen. U leest haar opiniestuk hierover, samen met haar collega’s Willem Schinkel en Erik Kwakkel, hier. Letschert die overkomt van de Tilburg University neemt op 1 september de taken over van Luc Soete.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd