Daphne Koller zegt Coursera vaarwel

ScienceGuide sprak Daphne Koller in 2014 op de UvA dat zich op dat moment aansloot bij MOOC-platform Coursera. De doelstellingen waren destijds enorm, dé marktplaats voor kennis worden, zoals Amazon dat is voor goederen.
Geen vervanging regulier onderwijs
Met inmiddels 145 instituten wereldwijd die participeren in Coursera en meer dan 1300 aangeboden cursussen, kan gesteld worden dat Coursera een imposante speler is in online onderwijs. Toch zijn de aan het begin van de MOOC-hausse geschetste vergezichten niet geheel ingelost. MOOC’s zijn allerminst een vervanging geworden voor het reguliere onderwijsaanbod en ook het ‘democratiseren van het onderwijs’ lijkt een ambitie die nog niet geheel is waargemaakt.
Daphne Koller ziet niettemin dat de ontwikkelingen op het gebied van online onderwijs een enorme impact hebben gehad op het onderwijs als geheel. Dat zal zo blijven, ook na het vertrek van Koller. “Coursera will continue to move towards our vision of a world where anyone, anywhere can transform their life via education. I am privileged to have had the opportunity to help build an enterprise as significant as Coursera.”
Terug naar machine-learning
Koller die een geschiedenis heeft in het onderzoek naar machine-learning keert nu terug naar haar voormalige veld. I will be joining Calico as their Chief Computing Officer. Calico, an Alphabet company, is focused on understanding the process of aging and on developing interventions that enable people to live longer, healthier lives. At Calico, I will work on the development of new computational methods for analyzing biological data sets, to help move to achieving these important scientific and societal goals,” schrijft zij op het blog van Coursera.
Koller is niet de eerste van de generatie MOOC-pioniers die afscheid neemt. Eerder al zwaaide Andrew Ng af bij Coursera om zich te richten op het onderzoek naar kunstmatige intelligentie en ook Udacity-oprichter Sebastian Thrun vertrok om zich op andere zaken te gaan richten.
Meest Gelezen
Onderwijs zorgt zelf voor stress bij studenten
‘Verstoorde arbeidsverhouding’ als ontslaggrond ondermijnt sociale veiligheid’
“De universiteiten in Nederland zijn op de rug gaan liggen voor Big Tech”
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
‘Debat over internationalisering meer vanuit emotie dan feiten gevoerd’
