Onderzoek met impact
Vorige maand nog was het WHW-expert Peter Kwikkers die forse kritiek uitte op de kwaliteit van het onderzoek in het hbo. “Niet zelden is hbo-onderzoek gewoon opiniepeiling, feitencollectie of gesubsidieerde consultancy,” stelde Kwikkers in een pleidooi voor het behoud van de sterke scheiding tussen hbo en wo.
Probleem erkennen
Volgens Tim Goudriaan, docent aan het Utrechtse University College, staan de gebrekkige onderzoeksvaardigheden van met name HBO-studenten uiteindelijk de valorisatieagenda van hogescholen in de weg. In een opinieartikel voor het blad Onderwijsinnovatie stelt Goudriaan dat het “hoog tijd wordt dat hogescholen dit probleem erkennen en werken aan een oplossing.”
De Design Science Research Group (DSRG), een community of practice op het gebied van ontwerpgericht wetenschappelijk onderzoek, ziet deze punten van kritiek ook. Op 13 oktober wordt daarom een werkcongres georganiseerd dat gaat kijken hoe de doorwerking van onderzoek naar de praktijk bevorderd kan worden.
Innovatie en co-creatie
Initiator van het congres is HU-lector Daan Andriessen die tevens één van de drijvende krachten achter DSRG. Ondanks de kritiek is er wel degelijk goed nieuws te melden, zag Andriessen recent al toen het Rathenau Instituut constateerde dat de rol van lectoren en daarmee praktijkgericht onderzoek nog altijd sterker wordt in het hbo. “Een vorm van erkenning,” stelde Andriessen toen.
Het congres dat zal plaatsvinden op de RDM Campus van Hogeschool Rotterdam zal geopend worden door Daan Andriessen waarna verschillende onderzoekers in het hbo een workshop geven. Zo zal HR-lector AnneLoes van Staa het gaan hebben over onderzoek als langdurig innovatieproces en laat onderzoeker Teun Meurs (Politieacademie en HAN) zijn licht schijnen over participatief onderzoek en co-creatie.
Meer informatie over het werkcongres is hier te vinden. Aanmelden kan hier
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Schade door aangekondigde langstudeerboete doet zich nu al voor”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”