De holle retoriek van 21st century skills
Hoezo is kennis minder belangrijk?

Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Literatuurverwijzingen
1. SLO (2014)
Digitale geletterdheid en 21e eeuwse vaardigheden in het funderend onderwijs: een conceptueel kader. SLO: Enschede.
2. OECD (2001)
Knowledge and skills for life. First results from Pisa 2000. Education and skills. Parijs: OECD.
3. Skills-Platform (2016)
Skills voor de toekomst, een onderzoeksagenda. Den Haag: Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap.
4. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (2017)
0 november: aanvragen KIEM 21st Century Skills (NWO-financiering) via https://www.nro.nl/10-november-aanvragen-kiem-21st-century-skills/ opgehaald op 13-09-2017.
5. Boswinkel, N., Gravemeijer, K., & Plomp, T. (2011)
De toekomst telt!: Project van de Ververs Foundation en SLO.
6. Sociaal-Economische Raad (2015)
Hoe leren wij de in toekomst? Den Haag: SER.
7. Tricot, A., & Sweller, J. (2014)
Domain-specific knowledge and why teaching generic skills does not work. Educational psychology review, 26(2), 265-283.
8. Ericsson, A., & Pool, R. (2016)
Peak: Secrets from the new science of expertise. Houghton Mifflin Harcourt.
9. De Groot, A. D. (1978)
Thought and choice in chess (Vol. 4). Walter de Gruyter GmbH & Co KG.
10. Kirschner, P. A. (2009)
Epistemology or pedagogy, that is the question. In S. Tobias & T. M. Duffy. Constructivist instruction: Success or failure? (pp. 144-157). New York: Routledge.
11. Willingham, D. T. (2009)
Why don’t students like school?: A cognitive scientist answers questions about how the mind works and what it means for the classroom. John Wiley & Sons.
12. Sweller, J., Ayres, P., & Kalyuga, S. (2011)
Cognitive load theory (Vol. 1). Springer Science & Business Media.
13. Didau, D., & Rose, N. (2016)
What Every Teacher Needs to Know about… Psychology. John Catt Educational Limited.
14. Zie o.a.: Hattie, J. (2008)
Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge. Marzano, R. J. (2007). The art and science of teaching: A comprehensive framework for effective instruction. Ascd. Muijs, D., & Reynolds, D. (2010). Effective teaching: Evidence and practice. Sage.
15. Schneider, M., & Preckel, F. (2017)
Variables Associated With Achievement in Higher Education: A Systematic Review of Meta-Analyses. Psychological Bulletin.
16. Nationale Studenten Enquête (2017)
Het landelijke tevredenheidsonderzoek onder studenten in het hoger onderwijs. Studiekeuze 123: Utrecht.
17. Interstedelijk Studentenoverleg (2016)
Goed onderwijs begint bij de docent: Het studentenperspectief of docentkwaliteit. ISO: Utrecht.
18. Zie o.a.: Rosenshine, B. (2012)
Principles of Instruction: Research-Based Strategies That All Teachers Should Know. American educator, 36(1), 12. Clark, R., Kirschner, P. A., & Sweller, J. (2012). Putting students on the path to learning: The case for fully guided instruction. American Educator.
19. De Bruyckere, P., Kirschner, P. A., & Hulshof, C. D. (2015)
Urban myths about learning and education. Academic Press.
20. Stern, E. (2017)
Individual differences in the learning potential of human beings. npj Science of Learning, 2(1), 2.
21. HBO monitor (2016)
Wat verwachten werkgevers van HBO afgestudeerden? Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt: Maastricht.
22. Geary, D. C. (2008).
Whither evolutionary educational psychology?. Educational Psychologist, 43(4), 217-226.
23. Kenniscentrum Kwaliteit van Leren (2017)
Pedagogisch-didactische vormgeving van werkplekleren in het initieel beroepsonderwijs: een internationale reviewstudie. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen: Nijmegen.
Meest Gelezen
“PVV met hun rancune is weg, waarom blijven bezuinigingen op onderwijs dan staan?”
‘Universiteiten maken zelf van het Engels iets elitairs’
Terwijl wetenschappelijk publicatielandschap wereldwijd verandert, kiest Nederland status quo
‘De Oudheidkunde vernieuwt zich’
“Niet uitspreken voor academische vrijheid maakt medeplichtig aan aanvallen erop”
