Digitalisering is alleen effectief als het een inhoudelijk doel heeft

Opinie | door Carla Haelermans
10 juli 2018 | Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ICT effectief gebruikt wordt in het onderwijs? Een belangrijke vraag die aansluit bij de trend om steeds meer ICT in te zetten bij onderwijsinnovaties. Een essentieel aspect van succesvolle implementatie is om ervoor te zorgen dat het een inhoudelijk doel heeft, en niet van bovenaf wordt opgelegd.
Foto: U.S. Air Force/Dennis Stewart
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ICT effectief gebruikt wordt in het onderwijs? Een belangrijke vraag
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 450, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Carla Haelermans :  Nationaal Coördinator NCO

Universitair hoofddocent bij het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeiddsmarkt (ROA) van de Universiteit van Maastricht.

Literatuurverwijzingen

Digital tools in education – On Usage, Effects and the Role of the Teacher

Digitale hulpmiddelen in het Onderwijs

Effektiv användning av IKT I undervisningen

Haelermans, C. (2018). Sveriges läromedelsförfattares Förbund. Tikdskrift Manus, 1 2018, 4-5.

Evaluating didactical interventions in primary and secondary education

Haelermans, C. & Ghysels, J. (2017a). In Johnes et al. (Eds.). Handbook of Contemporary Education Economics. G. Johnes, J. Johnes, T. Agasisti and L. López-Torres, Edward Elgar Publishing, pp. 141-161.

The Differential Effect of Basic Mathematics Skills Homework via a Web-Based Intelligent Tutoring System Across Achievement Subgroups and Mathematics Domains: A Randomized Field Experiment

Bartelet, D., Ghysels, J., Groot, W., Haelermans, C., & Maassen van den Brink, H. (2016).  Journal of Educational Psychology, 108(1), 1-20.

Does Technology in Schools Affect Repetition, Dropout and Enrolment?

Christia, J. P., Czerwonko, A., & Garofalo, P. (2014). Journal of Applied Economics, 17(1), 89–112.

The Impact of Internet Subsidies in Public Schools

Goolsbee, A., & Guryan, J. (2006). Review of Economics and Statistics, 88(2), 336-347.

The Effect of Individualized Digital Practice on Math Skills at Home – Evidence from a Randomized Experiment on Whether and Why it Works

Haelermans, C., & Ghysels, J. (2017b). Computers and Education, 113(1), 119-134.

The effect of extra funding for disadvantaged pupils on achievement

Leuven, E., Lindahl, M., Oosterbeek, H., & Webbink, D. (2007). The Review of Economic and Statistics, 89(4), 721-736.

New technologies in schools: Is there a payoff?

Machin, S., McNally, S., & Silva, O. (2007). New technologies in schools: Is there a payoff? The Economic Journal, 117, 1145-1167.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK