Onderwijs moet een essentieel onderdeel zijn van een promotietraject

Opinie | door Floris Valentijn & Niels Bovenschen
5 mei 2021 | Door het verzorgen van onderwijs op de juiste wijze te combineren met de onderzoekspraktijk worden promovendi niet alleen betere docenten, maar ook betere onderzoekers, beargumenteren Floris Valentijn en Niels Bovenschen. Zij pleiten voor een hybride promotietraject.
Beeld: Henk Hennuin.
Het verzorgen van onderwijs zou een essentieel onderdeel van een promotietraject moeten zijn. Promov
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 450, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief! Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.

Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.

Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu

Floris Valentijn : 

Floris Valentijn doet een hybride promotietraject bij de afdeling Pathologie van het UMC Utrecht, waar hij biomedisch lab-onderzoek combineert met onderwijs-onderzoek, bachelor onderwijs en een BKO-leergang. Via de denktank Young Science in Transition zet hij zich tevens in voor een nieuwe manier van erkennen en waarderen binnen de academie.

Niels Bovenschen : 

Niels Bovenschen is vanaf 2012 als universitair hoofddocent verbonden aan het UMC Utrecht. Momenteel heeft hij de leiding over het Pathology Research Laboratory en heeft hij zijn eigen onderzoeksgroep waarin hij ook Bachelor, Master en PhD studenten begeleidt. Daarnaast is het zijn missie als Principal Fellow aan de Universiteit Utrecht om al op het vroege bachelor niveau synergie te creëren tussen onderwijs, en wetenschappelijk onderzoek en patiëntenzorg.

Literatuurverwijzingen

The Trade-off between Graduate Student Research and Teaching: A Myth?

Shortlidge, Erin E., and Sarah L. Eddy. 2018. “The Trade-off between Graduate Student Research and Teaching: A Myth?” ed. Etsuro Ito. PLOS ONE 13(6): e0199576. https://dx.plos.org/10.1371/journal.pone.0199576

The Relationship between Research and Education: Typologies and Indicators. A Literature Review

Elken, Mari, and Sabine Wollscheid. 2016. 68 The Relationship between Research and Education: Typologies and Indicators. A Literature Review. NIFU. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/2386141

How a Four-Year-Old Boy Connects Healthcare, Biomedical Research and Undergraduate Education

Drost, Rijkent H., Wim J.A.G. Dictus, Berent J. Prakken, and Niels Bovenschen. 2019. “How a Four-Year-Old Boy Connects Healthcare, Biomedical Research and Undergraduate Education.” Nature Biotechnology 37(9): 1092–95. https://www.nature.com/articles/s41587-019-0245-5  


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK