Hoger onderwijs moet ook aan eigen studenten taaleisen stellen

Opinie | door Astrid Augustinus & Bram Enning
8 november 2022 | De taalvaardigheid van studenten laat vaak te wensen over. Dat heeft deels te maken met problemen en onduidelijkheden in het basis- en voortgezet onderwijs, schrijven Astrid Augustinus en Bram Enning van de Hogeschool Leiden. Zo omvat het begrip ‘taalvaardigheid’ dermate veel dat het moeilijk is om de taalvaardigheid van studenten eenduidig te meten en op een niveau te plaatsen. Die taalvaardigheid zou binnen het hoger onderwijs kunnen worden verbeterd, maar daarvoor ontbreekt het aan de onderlinge afstemming en de uitwerking van een gewenst eindniveau. Daarom kan daar het begin van de verbetering liggen, aldus Augustinus en Enning.
Beeld: Wadi Lissa
“Mijn leven gaat voorbij met het corrigeren van teksten, althans daar lijkt het soms op. Als d
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.

Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.

Astrid Augustinus : 

Senior beleidsadviseur Kwaliteitszorg Onderwijs bij de Hogeschool Leiden.

Bram Enning : 

Onderzoeker bij de Hogeschool Leiden en betrokken bij de G5 onderzoeksgroep, een netwerk van Randstadhogescholen dat is gericht op grootschalig onderzoek naar studiesucces.


«
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK