Geest van docent voor groei
Nieuws |
de redactie
6 januari 2014 | Kan een ‘groei mindset’ studiesucces versterken? Prof. Robert-Jan Simons gaat het na. “Het is heel merkwaardig dat er naar zo’n belangrijke vraag zo weinig onderzoek is gedaan. Bij leer- en verandertrajecten is het belangrijk om goed rekening te houden met individuele verschillen en fasen in het leren en veranderen.”
Bij zijn afscheid als hoogleraar aan de UU analyseert Simons belangrijke inzichten in het leren en de overdracht van kennis, inzicht en houdingen, die hem zowel frapperen als inspireren. “Van het beschikbaar stellen van laptops (structuurinterventie) bleek een belangrijke katalyserende werking uit te gaan die ook bijdroeg aan het eigenaarschap door docenten van de vernieuwing (“nu we die apparaten toch hebben moeten we er maar wat nuttigs mee doen ook”).”
Die inspiratie kunt u met hem delen. Lees hier zijn betoog.
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
‘Wijze van instructie cruciaal voor succes blended onderwijs’