Nieuwe impuls voor open en online onderwijs
Op 4 oktober vindt in Utrecht de eerste bijeenkomst plaats voor geïnteresseerden in de stimuleringsregeling. SURFnet organiseert een reeks bijeenkomsten om initiatieven te begeleiden in de aanloop naar de projectaanvraag. Uiterlijk 1 mei zal de minister beslissen welke subsidieaanvragen zijn goedgekeurd en een bedrag van maximaal €100.000 tegemoet kunnen zien.
Lectoraat voor muziek en onderwijs
In de eerste jaargang van de stimuleringsregeling was er veel animo. Liefst 45 projectaanvragen werden er ingediend, waarvan er uiteindelijk 11 werden gehonoreerd. Zo ontwikkelde Codarts blended learning onderwijs over muziektheorie en werd er op de Universiteit Leiden door Bas Haring een film ontwikkeld over wat het betekent om een wetenschapper te zijn.
Voor de aanvragen in 2017 is in totaal €700.000 beschikbaar. HO-instellingen die een aanvraag in willen dienen kunnen gebruik maken van de diensten van SURF. Zo worden op 13 oktober en 27 oktober sessies in Utrecht georganiseerd om van een ‘idee naar een plan’ en van een ‘plan naar een projectvoorstel’ te komen. Elke workshop biedt plaats aan maximaal achttien deelnemers.
Centrale feedback werkt
Janina van Hees is al projectleider open en online onderwijs bij SURFnet nauw betrokken bij de stimuleringsregeling en ziet derhalve goed wat werkt en wat niet. “Sommige instellingen hanteren een werkwijze waarbij alle projectvoorstellen eerst intern bij één coördinator worden voorzien van feedback voordat de voorstellen doorgaan naar het college van bestuur. Ik vermoed dat dat een aardige kwaliteitsverbetering oplevert, want deze instellingen doen vaak succesvolle inzendingen.”
Alle informatie over de stimuleringsregeling en hoe u kunt meedoen leest u HIER
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
‘Wijze van instructie cruciaal voor succes blended onderwijs’