Selectie

Wat werkt wel en wat werkt niet?

Waar selectie in het onderwijs een aantal jaar geleden nog angstvallig vermeden werd, is het inmiddels niet meer weg te denken. Matching, selectie aan de poort en het bindend studieadvies worden veelvuldig ingezet. Vaak is dit met als einddoel het verbeteren van het studiesucces. Maar werkt selectie eigenlijk wel, en welke argumenten pleiten er voor en tegen selectie? In dit dossier vindt u naast de politieke ontwikkelingen ook het laatste onderzoek op het gebied van selectie.

Het bindend studieadvies

Inmiddels heeft het Nederlandse hoger onderwijs een ruimte tien jaar ervaring met het bindend studieadvies en druppelt ook het eerste wetenschappelijk onderzoek binnen naar de maatregel. In de Tweede Kamer leidt dit onderwerp met regelmaat tot felle discussie. Hieronder een overzicht van de ontwikkelingen.

Onderzoek naar het bindend studieadvies

In de politiek

Discours over selectie

Wetende wat je wel en niet kunt vaststellen over de kwaliteit, motivatie en slaagkansen van een student of onderzoeksvoorstel, wat is dan de beste manier om te selecteren? Uitgebreide procedures met commissies en rankings, of je beperken tot wat mogelijk is en dan loten? In ons discours over selectie gaan verschillende experts met elkaar in gesprek over wat het meest eerlijk en doeltreffend is.

Op zoek naar evidence-based criteria voor masterselectie

Het is belangrijk dat onderzoekers de tijd krijgen om onderzoek naar selectie goed uit te voeren en te delen, voordat er definitieve beslissingen worden genomen.

Universitair hoofddocent Universiteit Utrecht :  Frank van Rijnsoever
+ Timon de Boer

Universitair hoofddocent innovatiewetenschap aan de faculteit Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht.

Kantel de selectie in het hoger onderwijs

Over een week starten tienduizenden studenten met hun studie. Velen daarvan doorliepen daarvoor een selectieprocedure, maar hoe betrouwbaar is selectie eigenlijk? ‘Nauwelijks’ aldus, oud-opleidingsdirecteur Klaas Visser. Hij pleit voor...

Adviseur hoger onderwijs :  Klaas Visser

Klaas Visser was van 2007 tot 2015 directeur van de opleiding Psychologie van de Universiteit van Amsterdam, publiceerde o.a. over studiesucces en selectie, en is nu werkzaam als zelfstandig adviseur in het Hoger Onderwijs.

Een pleidooi voor het toeval

Selectie op basis van loting is een stuk eerlijker stelt hoogleraar psychologische methodenleer Han van der Maas.

Hoogleraar Psychologische methoden :  Han van der Maas

Han van der maas is hoofd van de programmagroep Psychological Methods en onderzoeksdirecteur aan de Universiteit van Amsterdam.

Loten is onbetrouwbaar testen

In reactie op het pleidooi van Han van der Maas voor loten breken Groningse psychologen een lans voor selectie.

Universitair docent :  Susan Niessen
+ Rob Meijer

Susan Niessen is universitair docent bij de Basiseenheid Psychometrie & Statistiek van de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Wat zijn de gevolgen van (decentrale) selectie?

In navolging van de grote stroom selectiemechanismen is een hoop onderzoek op gang gekomen naar de effectiviteit en de uitwerking van selectiebeleid. Want voor wie selecteren we eigenlijk, en van wie vinden we dat ze de selectie behoren te doorstaan? Wanneer is een opleiding eigenlijk selectief en moet die selectiviteit gelden voor iedereen, of voor een deel van de studenten?

Onderzoek naar selectie

In de politiek

Selectie van onderzoeksvoorstellen

De problemen zijn bekend: de grote aanvraagdruk en het lage honoreringspercentage houden onderzoekers flink bezig. De verdeling van schaarse middelen heeft grote (ongewenste) effecten. Wat zijn de opties om dit het hoofd te bieden? Wat doen subsidieverstrekkers om de pijn te verzachten? Werkt dit?

Eerder op ScienceGuide

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK